- AI와융합비즈니스 : AI & CONVERGENCE BUSINESS
-
- 인공지능은 인간지능과 대비되는 말로서, 인간의 학습능력, 추론능력, 지각능력, 자연언어의 이해능력 등을 컴퓨터 프로그램으로 실현한 기술이다. 인공지능(AI)은 4차산업혁명의 가장 중요한 기술의 하나로서 여러 기술 및 산업과융합하여 새로운 비즈니스를 창출할 수 있으며, AI의 기본을 이해하고 AI와접목될 수 있는 주요 기술에 대해 이해한 후에 AI 적용 사례를 찾아보고 AI를자신의 전문 분야와 어떻게 접목할지 방안을 찾도록 한다.
- Artificial intelligence is a technology that realizes human learning,reasoning, perception, and understanding of natural language throughcomputer programs. Artificial intelligence (AI) is one of the mostimportant technologies of the Fourth Industrial Revolution, and it cancreate new businesses by converging with various technologies andindustries. After understanding the basics of AI and understanding themain technologies that can be combined with AI, you can find AIapplication cases and find ways to combine AI with your field ofexpertise.
- PR원론 : INTRODUCTION TO PUBLIC RELATIONS
-
- 현대 PR의 개념과 원리, 그리고 PR 실무에 대한 기초적인 내용을 학습하며,구체적으로 PR의 정의, 역사, 산업, 사회적 기능, 관련 이론, 캠페인 기획,CSR 등을 다룬다.
- Foundations of professional principles and practice in public relations for the several organizations. Includes history, organizations, andscope of the field; its roots in social science; types of campaigns and programs. Theories, strategies and tactics in current practice emphasized.
- 경영정보시스템 : MANEGEMENT INFORMATION SYSTEM
-
- 경영의사결정 및 업무능력을 위한 효과적인 정보관리를 위하여 경영정보시스템의 기본적 구조, 기본기법 및 여러 하위시스템의 설계에 관한 연구를 한다.
- Studies is the effective way of managing the business information so as to help managers' decision makings. It analyzes the basic structureof the system, fundamental techniques, and design of its sub-systems.
- 경영정보처리론 : BUSINESS INFORMATION PROCESSING
-
- 경영분야의 자료를 처리하기 위한 컴퓨터 기술을 소개한다. 소개하는 기술에는 사무자동화 시스템, 데이터베이스 등이 포함된다. 기술 소개와 함께 이러한 기술을 활용하는 실습도 병행한다.
- This course deals with computer technologies applied in business areafor information processing. They cover Office Automation (OA) systems, database, etc. Students should do practical exercises for the technologies.
- 경제와소비이론 : ECONOMY AND CONSUMPTION THEORY
-
- 소비자들의 의사결정 원리를 경제적, 심리적, 사회적으로 해석하고, 소비자들의 경제행동을 이해함에 있어 전통적인 경제이론이 갖는 한계점을 밝혀, 인지경제학 및 경제심리학 등에서 분석되는 소비자들의 행동원리를 연구한다.
- Study of models of consumer decision making. Analysis of consumerchoices economic psychology instead of the explanation of traditionaleconomics.
- 고급한국어말하기 : ADVANCED KOREAN SPEAKING
-
- 자신의 업무, 학문 영역에 대해 유창하고 타당하게 설명하거나 주장한다. 업무, 학문 관련 공싱 상황에서 격식에 맞게 말한다. 다양한 매체를 통한 여러유형의 대화나 담화 상황(회의, 전화, 프레젠테에션 등)에서 적절하게 말한다. 상황에 따라 한국인과 같은 주저 표현을 전략적으로 사용한다. 대분분의상황에서 한국인과 비슷한 발음과 억양, 적절한 발화 속도를 유지하면서 자연스럽고 유창하게 말한다.
- Explain or argue fluently and validly about your work or academic field.Speak formally in business-related or academic-related publicsituations. Speak appropriately in various types of conversations anddiscourse situations (meetings, phone calls, presentations, etc.)through various media. Depending on the situation, hesitationexpressions like Koreans are used strategically. In most situations,speak naturally and fluently while maintaining pronunciation,intonation, and appropriate speaking speed similar to Koreans.
- 고급한국어쓰기 : ADVANCED KOREAN WRITING
-
- 학부 과정에서 요구되는 쓰기 활동(보고서, 시험 등)을 성공적으로 수행할 수있도록 훈련한다. 문어체 문장 쓰기에 필요한 문법과 표현을 익힌다.
- Train students to successfully perform writing activities (reports,exams, etc.) required in undergraduate courses. Learn the grammar andexpressions necessary to write written sentences.
- 고급한국어어휘와문법 : ADVANCED KOREAN VOCABULARY AND GRAMMAR
-
- 한국어 숙달도 3급 수준의 문법 및 표현 능력을 길러 학부 수업에 필요한 수준의 정확한 말하기 실력을 배양하는데 목표가 있음. 주요 문법 및 표현을 기능별로 습득하고 구사할 수 있도록 연습한다. 학교 상황 등의 실제 상황에 적용하여 유창한 말하기를 할 수 있도록 훈련한다.
- The goal is to cultivate accurate speaking skills necessary forundergraduate classes by developing grammar and expression skills at alevel 3 level of Korean language proficiency. Practice to acquire anduse major grammar and expressions by function. Train to speak fluentlyby applying it to real-life situations such as school situations.
- 고급한국어읽기와듣기 : ADVANCED KOREAN READING AND LISTENING
-
- 친숙하지 않은 소대를 다룬 논설문이나 설명문을 읽고, 글의 종류를 파악하고결과를 예측하거나 생략된 내용 파악하기, 표제어를 읽고 글의 내용을 추론하기, 여러 종류의 글을 읽고 내용 파악하기, 화자의 의도, 함축적 의미 등을파악할 수 있다.
- Reading argumentative texts or explanatory texts dealing with unfamiliartopics, identifying the type of text, predicting the result oridentifying omitted content, reading headwords and inferring the contentof the text, reading various types of text and understanding thecontent, understanding the speaker's You can understand intent,implications, etc.
- 국제경영학 : INTERNATIONAL MANAGEMENT
-
- 기업의 국제화와 다국적기업의 글로벌경영을 연구대상으로 하여 해외직접투자이론과 국제기업환경의 구조, 그리고 국제경쟁전략에 대한이론적 기초를 학습한다.
- International Management focuses on the understanding of international business decision makings as managers. Such topics in international business as FDI, international business environment and international competitive strategies are dealt in international business.
- 국제금융론 : INTERNATIONAL FINANCE
-
- 환율의 결정, 국제간의 자금의 이동과 그 결제기구·국제금융협력 등 국제금융현상을 분석 연구한다.
- Theory of payment networks, international investments, financing foreign operations, foreign exchange market, exchange risk management, andinternational banking.
- 글로벌미래인재전략 : GLOBAL CAPABILITY STRATEGY
-
- 미래 환경에 대한 이해와 준비를 토대로 미래 인재로 성장하기 위한 다양한역량을 강화하는 교과이다. 미래 일자리와 기술에 대한 이해를 바탕으로 미래산업환경을 예측하고 필요한 세부 역량들을 파악하여 이를 강화함으로써 미래인재로 도약하기 위한 토대를 마련하는 교과이다.
- It is a subject that strengthens various capabilities to grow intofuture talents based on understanding and preparation for the futureenvironment. It is a subject that predicts the future industrialenvironment based on the understanding of future jobs and technologies,identifies necessary detailed competencies, and strengthens them to laythe foundation for a leap into future talents.
- 글로벌융합진로탐색 : EXPLORATION OF GLOBAL CONVERGENCE CAREERS
-
- 글로벌융합학부에 진학한 신입생들이 새로운 환경(한국, 서울, 학교)에 빠르게 적응하여 학업을 성공적으로 수행할 수 있도록 학업 및 대학 생활에 관련된 자원을 소개하고 이를 스스로 탐색하여 활용할 수 있는 능력을 키워주는교과이다.
- It is a subject that introduces resources related to academic anduniversity life and develops the ability to explore and utilize them ontheir own so that new students who have entered the Department of GlobalConvergence can quickly adapt to the new environment (Korea, Seoul, andUniversity) and perform their studies successfully.
- 글로벌자율전공설계 : A SELF-DESIGNED MAJOR MENTORING
-
- 개인의 관심과 목표에 맞춰 스스로 교육과정을 설계하고 진행하는 과정인 자율전공 설계에 대한 이해를 바탕으로 글로벌융합학부에서의 트랙 및 모듈만이아니라, 대학에서 설계가 가능한 다양한 전공 구성에 대해 파악한다. 특히,학문 분야 간의 융합과 미래에 유망 분야로의 전공 설계를 유도할 수 있는 다양한 가능성을 탐색하는 교과이다.
- Based on the understanding of autonomous major design, which is theprocess of designing and proceeding with the curriculum on its own inaccordance with individual interests and goals, it understands not onlytracks and modules in the Department of Global Convergence but alsovarious major composition that can be designed in universities. Inparticular, it is a subject that explores convergence between academicfields and various possibilities that can induce major design intopromising fields in the future.
- 글로벌지식재산전략 : GLOBAL INTELLECTUAL PROPERTY STRATEGY
-
- 기업들이 더 많은 수익을 내기 위해서는 고부가가치의 제품을 생산하지 않으면 안 되며, 부가가치 창출을 위한 노하우의 보호를 위해서는 지식재산 제도의 적절한 활용이 필수적이다. 따라서 본 강좌에서는 성공적인 창업을 위한 지식재산의 기본 개념 및 전략 수립 방법에 대해 논의한다.
- Recently, as the international economic environment surrounding enterprises has rapidly changed, companies ? particularly export-oriented Korean enterprises ? are facing global competition. In this regard, this course will offer several real-world examples of competitive entrepreneurial companies to utilize their intellectual property assets successfully.
- 글로벌커리어코칭과멘토링 : GLOBAL CAREER COACHING AND MENTORING
-
- 글로벌융합학부에서 졸업을 앞둔 학생들이 자신의 전공 능력 및 사회진출 능력을 점검하는 교과이다. 사회진출에 대한 목표 대비 준비사항을 점검하고 최종적으로 부족한 역량을 강화 시켜 세계시장으로의 사회진출을 완성하기 위한교과이다. 학생들이 대학에서 배운 이론적 지식을 현실적인 커리어 측면에서어떻게 적용할 수 있는지를 확인함으로써 학생들은 전문성을 개발하고 사회진출을 위한 커리어를 완성한다.
- It is a subject that checks the ability of students who are about tograduate from the Department of Global Convergence to major and advanceinto society. It is a subject to complete social advancement into theglobal market by checking the preparations for the goals for socialadvancement and strengthening the final insufficient capabilities. Byconfirming how students can apply the theoretical knowledge they havelearned in college in terms of practical careers, students developexpertise and complete their careers for social advancement.
- 글로컬비즈니스전략 : GLOCAL BUSINESS STRATEGY
-
- 글로컬이란 지역 콘텐츠를 살려 글로벌 시장을 겨냥하는 방식을 뜻한다. 가장로컬스러운 것의 글로벌화를 위한 세심한 전략이 필요한 분야로, 본 수업에서는 이문화에 대한 이해와 글로벌 마케팅, 사례연구를 통해 팀별로 글로컬 비즈니스 전략과 아이템을 선정해본다.
- Glocal refers to a method of targeting the global market by utilizinglocal contents. As a field that requires careful strategies for theglobalization of the most local contents and products, the purpose ofthis class is to select global business strategies and items for eachteam through understanding of different cultures, global marketing, andcase studies.
- 뉴비즈니스와뉴벤처 : NEW BUSINESS AND NEW VENTURES
-
- 모든 제품에는 수명주기가 존재하며, 기업은 지속적으로 신제품 및 신서비스를 창출하지 않으면 결국에는 시장에서 도태되고 만다.따라서 적절한 주기로 신제품을 출시하는 것은 기업의 생존에 있어 매우 중요한 이슈이다. 본 강좌에서는 신제품 개발과 관련된 여러 가지 이슈 및 방법에 대해서 논의 한다.
- Enterprises constantly and regularly create new products to make profits because all products have their own life cycles. Therefore, in this course, students will learn and discuss issues related to new product development. In addition, various engineering methods such as the quality function development (QFD) will be introduced as a way of developing a new product.
- 동시대도시서울의건축과공간 : ARCHITECTURE AND SPACE IN CONTEMPORARY CITY SEOUL
-
- 본 교과목은 한국현대도시서울에서 보여지는 건축과 공간을 소개하고자 한다.또 이러한 과정에 필요한 도시, 건축, 공간의 기본 개념과 발전과정을 이해하고 나아가 개략적인 도시역사, 건축역사, 공간의 역사를 개략적으로 이해한다. 최종적으로 한국 현대 도시 서울의 성장과 발전 그리고 구조를 이해하고현대 도시의 다양한 건축과 공간이 만들어내는 문화를 이해한다.
- This course aims to introduce the architecture and space seen in thecontemporary Korean city of Seoul. In addition, we understand the basicconcepts and development processes of cities, architecture, and spacenecessary for this course, and furthermore, understand urban history,architectural history, and the history of space. Ultimately, we willunderstand the growth, development, and structure of Seoul, acontemporary Korean city. And we will understand the culture created bythe various architecture and spaces of the Contemporary Seoul
- 디지털마케팅 : DIGITAL MARKETING
-
- 현대 마케팅에 있어 대세로 자리잡은 온라인 및 모바일 마케팅의 전반에 대해다루고, 모바일 중심으로 재편된 미디어 환경에서 성공적인 커뮤니케이션 효과를 거둘 수 있는 다양한 접근에 대해 최신 사례의 분석과 함께 학습한다.
- As Internet access via mobile devices including smartphones are becomingmainstream, the importance of mobile marketing has drasticallyincreased. The course provides the current mobile media landscape aswell as optimized mobile marketing strategies.
- 디지털크리에이티브 : DIGITAL CREATIVE
-
- 디지털 미디어 및 마케팅 환경에 대한 이해를 토대로 다양한 뉴미디어를 활용한 프로모션 집행의 이론과 실제를 학습하고 창의적인 디지털 마케팅을 위한기획 실습에도 참여함으로써 디지털시대에 걸맞는 실무감각과 경험을 체득한다.
- Learn theoretical knowledge as well as practical skills for promotionalcommunication via various new media platforms including Internet,mobile, SNS, digital signage, etc. You will get practical skills andexperiences via online creative development process and participation inproduction practice.
- 마케팅원론 : PRINCIPLES OF MARKETING
-
- 현대 기업경영에 있어서 마케팅이 차지하는 의의와 제기능, 제기구 및 소비자에 대한 이론을 체계화하여 강의한다.
- Studied are the general theories related to marketing function of firms, including the roles of the structure, and consumer behavior.
- 비즈니스애널리틱스입문 : INTRODUCTION TO BUSINESS ANALYTICS
-
- 경영,인문,사회과학 등 IT 비전공 학생들을 대상으로 비즈니스애널리틱스와관련된 핵심 개념과 논리를 소개하고, 비즈니스 현장에서 데이터가 어떻게 활용되고 있으며 활용될 수 있는지를 보여주는 풍부한 사례들을 제시할 것이다.학생들의 이해를 돕기 위해 초보적인 수준에서 간단한 데이터분석 실습도 진행한다.
- This course attempts to provide non-IT students with easy access to thefoundational concepts and logics of business analytics along with basicanalytic tools and a varety of exemplary cases.
- 소프트웨어와스타트업 : SOFTWARE&STARTUP
-
- 오늘날의 스타트업에 있어서는 소프트웨어의 요소가 사업적, 전략적으로 필수이다. 그 적용범위는 제품/서비스 기획, 마케팅, 고객유치, 고객관리, 수익모델의 기반 등 다양하다. 소프트웨어를 기반으로 한 강력한 알고리즘과 사업모델을 갖춘다는 것은, 스타트업기업에게는 비용경쟁력 및 지속가능한 사업성의보유를 의미한다. 따라서, 창의성과 혁신성을 기본으로 하여야 하는 스타트업기업에게 있어서 소프트웨어는 필수적 요소일 뿐만 아니라 이상적인 전략적툴인 것이다. 이에, 본과정의 교육목표는 다음과 같다.- 창업프로세스와 전략의 이해- 스타트업 프로세스 상에서의 소프트웨어 유형과 적용- 소프트웨어 개발역량 계발 및 실습- 가상 전략모델수립 및 소프트웨어의 적용
- Software is an essential element for entrepreneurial start-up businessestoday. Software is not only the most powerful and cost-effective mediumfor market development, but also has a relatively low cost ofdevelopment, manufacture, and distribution. At the same time, theability of software to embody complex algorithms and processes givessoftware-based companies the capability to create sustainable barriersto competition. As a result software is an ideal medium forentrepreneurs. As such, this course aims at teaching:-Basic understading on Entrepreneurial Process; opportunity recognition,lean-startup process-Types and application of software in entrepreneurship-Skills and competency building on software development and application
- 온라인정보검색기초 : ONLINE INFORMATION RETRIEVAL
-
- 인터넷 자료 등 각종 데이터베이스의 온라인 검색 실습을 통하여 정보검색의원리와 방법론을 이해하고 고급수준의 정보검색 기법을 습득하도록 한다.
- Focuses on the principles and methods of information retrieval through online searching practice. Problems of database organization and structure, question negotiation, multidatabase searching and online search service management are discussed.
- 외국인을위한한국고전문학의이해 : THE INTRODUCTION COURSE IN KOREAN CLASSICAL LITERATURE
-
- 이 과목은 외국 유학생과 교환학생들의 한국 고전 문학에 대한 기초적인 이해를 위해 마련된 것이다. 한국의 대표적인 고전 문학 작품을 감상하며 한국 문학의 전통과 특징을 살펴본다.
- This class is designed for international students or exchange students.This course focuses on reading the representative works of Koreanclassical literature and understanding the traditions andcharacteristics of Korean literature.
- 외국인을위한한국어학의이해 : THE INTRODUCTORY COURSE IN KOREAN LINGUISTICS
-
- 외국인 유학생 혹은 교환 학생을 대상으로 한 과목으로 한국어학의 하위 영역인 음운론, 형태론, 문법론, 의미론, 문자론의 연구 대상과 방법에 대해 살펴본다.
- This class provides general knowledge of Korean linguistics whichrelates to the subfields of Korean phonetics, Korean morphology, Koreangrammar, Korean semantics and Korean orthography.
- 외국인을위한한국현대문학의이해 : THE INTRODUCTION COURSE IN KOREAN CONTEMPORARY LITERATURE
-
- 이 과목은 외국 유학생과 교환학생들의 한국 현대 문학에 대한 기초적인 이해를 위해 마련된 것이다. 한국의 대표적인 현대 문학 작품을 감상하며 한국 문학의 전통과 특징을 살펴본다.
- This class is designed for international students or exchange students.This course focuses on reading the representative works of Koreancontemporary literature and understanding the traditions andcharacteristics of Korean literature.
- 인공지능IT기술이해 : INTRODUCTION TO IT FOR ARTIFICIAL INTELLIGENCE
-
- 요즈음 지식정보화사회에서 가장 핵심으로 자리잡고 있는 IT기술(정보기술)을이해하기 위한 기본 원리를 소개한다. 우선 컴퓨터 시스템과 소프트웨어의 원리에 대하여 소개하고, 이어서 컴퓨터와 IT기술이 다른 분야의 기술과 융합하여 활용되는 영역을 이해하도록 한다. 예를 들어, 모바일 컴퓨팅, 디지털 라이프, 사물인터넷, 멀티미디어 활용, 디지털 콘텐츠 등의 영역에서 IT기술의활용 추세를 소개한다.
- This course introduces the core information technology(IT) which has themost key role in the current information and knowledge based society.The students understand the priciples of computer system and software,and the application trends in the various IT convergence areas such asmobile computing, digital life, internet of things, multimediaapplications, and digital contents.
- 조직행동론 : ORGANIZATIONAL BEHAVIOR
-
- 조직 구성원의 개인특성, 직무관련 태도와 행동, 동기여부, 리더십, 집단역학, 권력과 갈등, 의사결정, 커뮤니케이션 등에 관한 이론과 기법을 연구하고 이를 통한 인간관계의 개선 및 조직과 개인간의 조화를 위한 방안을 모색한다.
- Studies various theories and methods in job-related personal characteristics, attitudes, and behavior, motivation, leadership, group power dynamics, power and conflict, and harmony between individuals and the organization.
- 중급한국어말하기 : INTERMEDIATE KOREAN SPEAKING
-
- 기본 일상 생활에서의 말하기와 학문 목적 말하기를 위한 구성, 주제, 내용의구성 및 전개 방식에 대해 이해한다.
- Understand the structure, topic, and content structure and developmentmethod for speaking in basic daily life and speaking for academicpurposes.
- 중급한국어쓰기 : INTERMEDIATE KOREAN WRITING
-
- 외국인 유학생이 대학 생활에 필요한 글쓰기 유형을 익히고 논리적 사고를 통해 학문 목적에 맞는 기본 글을 완성하는 기초 단계를 공부한다
- Foreign students learn the type of writing necessary for college lifeand study the basic steps to complete basic writing suitable foracademic purposes through logical thinking.
- 중급한국어어휘와문법 : INTERMEDIATE KOREAN VOCABULARY AND GRAMMAR
-
- 감정이나 상태를 표현하는 일반적인 어휘를 바르게 사용할 수 있다. 업무나사회 현상과 관련한 기본적인 어휘를 바르게 사용할 수 있다. 제공된 어휘를문맥에서 이해하고 관련된 문법 표현을 이해한다.
- Can correctly use general vocabulary that expresses emotions or states.Can correctly use basic vocabulary related to work or social phenomena.Understand the provided vocabulary in context and understand relatedgrammatical expressions.
- 중급한국어읽기와듣기 : INTERMEDIATE KOREAN READING AND LISTENING
-
- 사회 문화 등의 친숙하고 구체적인 소재를 다룬 글을 이해한다. 광고, 안내문등의 실용문 정보를 읽고 파악하기, 비교적 친숙한 주제를 다룬 논설문, 설명문을 읽기, 건의문 등을 읽고 글의 목적 파악하고 분석할 수 있다.
- Understand texts that deal with familiar and specific topics such associety and culture. Students can read and understand practicalinformation such as advertisements and notices, read editorials andexplanatory texts on relatively familiar topics, read propositions,etc., and understand and analyze the purpose of the text.
- 한국경제사 : KOREAN ECONOMIC HISTORY
-
- 원시사회로부터 근대사회에 이르는 한국사의 경제적 측면을 취급한다. 전형적 자본주의가 전개되지 못한 경제사적 배경과 특히 일제식민지경제 구조를 분석하여 오늘날 한국경제의 근원을 밝힌다.
- Long term trends in economic growth and institutions in Korean histroy.
- 한국과세계도시 : KOREA AND CITIES OF WORLD
-
- 본 강의는 다양한 학문적 관점과 국제적 맥락에서 세계도시에 대한 인식을 향상시키도록 설계되었다. 본 강의에서는 세계도시를 이해하기 위한 이론적 구조에 대한 탐색을 거쳐 도시와 공간 건축, 도시와 사회 정의, 도시와 빈곤,도시와 국가 개혁, 도시와 시민권, 도시와 이민, 도시와 경제 발전, 도시와지배, 도시와 정치 경제를 비롯한 주제적 문제를 탐구한다. 또한 서울을 포함한 한국의 도시와 런던, 뉴욕, 도쿄, 상하이와 같은 글로벌 도시의 부상에 대한 이해와 세계 경제, 문화, 정치에 있어서 특정 도시가 어떤 역할을 하는지에 대해서도 분석한다. 학생들은 활자화된 텍스트, 이미지, 영화, 미디어뿐만아니라 각종 디지털 앱을 활용하여 텍스트 중심의 이해에서 벗어나 학제적이면서 입체적으로 세계도시에 대해 탐색한다.
- This course is designed to enhance understanding of global cities fromdiverse academic perspectives and an international context. It exploresthe theoretical framework necessary to comprehend global cities, delvinginto thematic issues such as urban architecture, urban social justice,poverty, national reform, citizenship, immigration, economicdevelopment, governance, and political economy. Additionally, itanalyzes the rise of global cities like Seoul, London, New York, Tokyo,Shanghai, examining their roles in the global economy, culture, andpolitics.
- 한국근·현대미술론 : THEORY OF THE MODERN KOREAN ART
-
- 조선말기부터 해방전후까지의 한국전통회화의 변천과정을 고찰하고 아울러 서구 미술의 수용과정을 함께 비교·검토함으로써 한국 근대미술의 흐름을 이론적으로 정립해 나간다.
- In this course, important artists and works of Korean art are examinedfrom the modern to the present, focusing on the transition process ofKorean traditional painting and the acceptance of Western art. Based onthe finding, the flow of modern and contemporary Korean art will betheoretically established, which will serve as the basis for creation.
- 한국근현대의사회와문화 : SOCIETY AND CULTURE OF KOREAN MODERN AND CONTEMPORARY HISTORY
-
- 20세기로부터 현대 한국인의 삶의 변화를 중심으로 한국의 문화사에 대한 고찰을 한다. 우리 역사의 거대한 구조적인 흐름에 유의하면서도 삶의 구체적인모습을 통하여 다양한 문화의 흐름을 이해한다.
- Examines the Process of Development in Korean history from late 19c tothe just before Liberation through the political, economical, socialand diplomatic perspective.
- 한국다국적기업론 : MANAGEMENT FOR KOREAN MNES
-
- 이 과목은 한국 다국적 기업(MNE)를 위한 경영 관리라는 주제로 3부에 나눠진행된다. 1부는 경영이란 무엇인지, 경영의 기본은 무엇인지 등 경영의 개념에 대해 살펴본 후 비교연구를 한다. 2부는 한국의 경제 정책과 국제 비즈니스 전략을 집중탐구를 한다. 3부에서는 글로벌 환경을 중심으로 한국 MNE의진출 전략과 현지화 전략, IB 전략을 현실에 구현하는 방법을 모색한다.
- This course is divided into three parts on the topic of businessmanagement for Korean multinational enterprises (MNEs). Part 1 examinesthe concept of management, including what is management and what are thebasics of management, followed by a comparative study. Part 2 focuses onKorea's economic policies and international business strategies. Part 3focuses on the global environment and explores how Korean MNEs canimplement entry strategies, localization strategies, and IB strategiesin the real world.
- 한국문화와글로벌텍스트 : KOREAN CULTURE IN GLOBAL TEXTS
-
- 한국 사회와 문화의 중요한 이슈들을 다양한 해외 뉴스 (한국어 번역)와 온라인 미디어(online media) 자료 (한국어 자료) 읽기를 통해, 한국사회와 문화를 바라보는 해외의 시각을 분석함으로써 학생들의 문화적 이해 역량을 키우고, 특히 학생들이 자신들의 출신 국가와 한국 문화와의 유사성과 차이성에대해 생각하고 비교분석하는 역량을 키울 수 있도록 한다. 이를 위해 해외 언론에서 한국 문화를 주제로 다루는 신문기사와 미디어 자료 (YouTube)를 분석텍스트로 활용하며, 영어권 언론 기사와 자료들을 한국어로 번역된 텍스트들을 통해 영어 원문과 한국어의 번역도 비교함으로써 수강생들의 한국어 번역역량도 강화하는 기회를 가지고자 한다.
- This course aims to develop students' cultural understanding byanalyzing international perspectives on Korean society and culturethrough reading various international news (in Korean translation) andonline media (in Korean) on important issues in Korean society, and todevelop students' ability to compare and analyze similarities anddifferences between their country of origin and Korean culture. To thisend, we will use newspaper articles and media materials (YouTube) on thetopic of Korean culture in the overseas media as class texts foranalysis, and we will also have the opportunity to strengthen students'Korean language translation skills by comparing the original Englishtext and its Korean translations.
- 한국문화와한국인인간관계 : KOREAN CULTURE AND KOREAN'S HUMAN RELATIONSHIP
-
- 본 과목의 목적은 외국인으로서 근본적인 한국문화의 문법, 한국인과 언어적, 비언어적 의사소통 스타일을 우선 이해하고 이를 바탕으로 한국인을 더깊이 이해할 수 있는 역량을 키울 수 있도록 한다. 수강생들은 학습을 통해한국인의 대인간 소통을 이해할 수 있으며, 한국인과의 인간 관계형성을 효과적으로 할 수 있다.
- This purpose of the course is to provide the understanding of thefundamental Korean culture as well as Korean’s verbal communication andnon-verbal communication derived from Korean culture. The students canunderstand the characteristic of Korean’s human relationship and deepenthe understanding of Koreans. The students are able to build andmaintain effective human relationships with Koreans from the course.
- 한국정치사 : HISTORY OF KOREAN POLITICS
-
- 본과목에서는 해방이후 한국 정치사를 정치제도, 정당, 선거, 제도적•비제도적 정치참여, 정치문화 등의 주제를 중심으로 공부한다. 본 과목은 한국정치론의 선수과목이며 정치학개론을 수강한 학생을 대상으로 한다.
- This course focuses on political history of Korea since 1945. The topicsof this course include political institution, political party, election,institutional or non-institutional political participation, andpolitical culture. Introduction to political science is a prerequisiteto this course, which is a prerequisite to Korean politics.
- 홍보광고빅데이터분석 : BIG DATA ANALYSIS IN PUBLIC RELATIONS AND ADVERTISING
-
- 현대 마케팅에서 중요성이 날로 높아지고 있는 빅데이터의 개념과 속성에 대해 이해하고, 데이터마이닝, 데이터크롤링, 빅데이터 분석, 인사이트 도출 및홍보광고 캠페인 적용 등 빅데이터의 수집으로부터 분석과 활용에 이르는 전반적 과정에 대해 학습한다.
- This class is designed to understand the utilization of big data inpublic relations and advertising practice. Students will learn how toanalyze big data set and how to derive insights from analyses. Also theapplication in public relations and advertising campaign developmentwill be discussed.